top of page

Marin Eiendomsutvikling AS skal bygge urbane og sentrumsnære boliger og næringsbygg som gir verdig til lokalmiljøet i Bergen.

Vår visjon

Fremtidsrettet

Nytenkende

Verdiskapende

Sammen

Ekte

Åpen

6617a710904fec361e1d93df_ubb-bros-01917_xl.jpeg

Kontakter

Andreas Hovden

Adm.dir

9ac876576d374434aeab8b4a04201819.jpg

Asbjørn Algrøy

Seniorrådgiver

9ac876576d374434aeab8b4a04201819.jpg

Gudmund Hosøy

Driftsleder

9ac876576d374434aeab8b4a04201819.jpg

Torgeir Hågøy

Kommunikasjonsrådgiver

9ac876576d374434aeab8b4a04201819.jpg

Lang og stoltskipsverfthistorie

Skipsverfthistorien på Laksevåg går helt tilbake til 1805, og verftet har i generasjoner spilt en hovedrolle i livene til innbyggerne i bydelen. 

Laksevågsneset

I 1805 startet kjøpmann Jens Gran seilskipverkstedet Graneverftet i Sørevågen på Laksevågneset. Verftet ble bygget som reparasjonsverksted for Gran sin handelsflåte, men da Jens Grans sønn, Hermann Gran, overtok bedriften 1. januar 1824 begynte han umiddelbart arbeidet med å gjøre reparasjonsverkstedet om til et skipsbyggeri. Verftet ble utvidet i 1839, da Gran kjøpte eiendommen på sørvestsiden av Tørrisneset.

 

Tredje generasjon Gran overtok verftet da brødrene Henrik og Jens Gran overtok i 1854. På 1880-tallet skjøt den moderne skipsbyggingen fart for alvor, og man startet da byggingen av større dampskip. Det var på denne tiden svært stor aktivitet og produksjon på verftet. 

ubb-kk-pk-0914_md.jpg

Tørrdokken

Tørrdokken, som stod ferdig i 1872, er det mest iøynefallende sporet etter Granerverftets virksomhet. Da dokken ble åpnet 23. august 1872 hadde den en lengde på 260 fot. I 1888 ble den forlenget med ytterligere 60 fot. I 1898 kom den siste utvidelsen, og dokken fikk den størrelsen som den fremdeles har i dag, 364 fot lang, 55 fot bred og med en dybde på 21,6 fot.

 

Tørrdokken er omtrent uforandret siden den siste utvidelsen i 1898.Mellomkrigsårene ble utfordrende for verftsindustrien. Krisene stod i kø og det ble derfor jobbet med en konsolidering av skipsverftene i Bergen. I 1929 ble Evje & Andersens Slip, Laxevaag Dok og Laxevaag Maskin & Jernskibsbyggeri slått sammen med Bergens Mekaniske Verksteder (BMV). 

ubb-kk-n-421-003_md.jpg

Verftsbyen Laxavaag

Mellomkrigsårene ble utfordrende for verftsindustrien. Krisene stod i kø og det ble derfor jobbet med en konsolidering av skipsverftene i Bergen. I 1929 ble Evje & Andersens Slip, Laxevaag Dok og Laxevaag Maskin & Jernskibsbyggeri slått sammen med Bergens Mekaniske Verksteder (BMV). 

 

I 1950- og 60-årene var BMV blitt et av Norges største verft med cirka 2300 ansatte. Veksten fortsatte og i 1974 var det over 3000 ansatte i BMV på Laksevåg og i Solheimsviken. Fra da av gikk det imidlertid gradvis nedover for de tradisjonelle norske skipsverftene. I 1991 var det slutt i Solheimsviken, men på Laksevåg fortsatte driften, og den dag i dag er det betydelig aktivitet både i verkstedshallene og i tørrdokken. I dag er det mest skipsvedlikehold som står på agendaen. 

 

Det er en tid for alt, og i 2014 bestemte Bergens politikere at industriaktiviteten skal bort fra Bergen sentrum og at det gamle verftsområdet på Laksevåg skal transformeres til bolig, kultur og andre typer næring. Det var bakgrunnen for at Marin Eiendomsutvikling i 2014 satte i gang planarbeidet for området. Planene har blitt revidert flere ganger, men innebærer byggingen av en helt ny bydel med nye boliger og arbeidsplasser for flere tusen bergensere. Planene blåser nytt liv i verftsområdet og gir Bergen sårt tiltrengte, sentrumsnære, boliger. 

ubb-kk-ncx-0533_md.jpg

Marin AS er holdingselskap for Marin Eiendomsutvikling AS, Verftsbyen Utvikling AS (50 prosent) og Marin Eide AS.

Selskapet ble etablert i 2004 og har syv lokale eiere. 

 

Marins aktiviteter er fordelt i tre ulike selskaper, hvor fellesnevneren er nærhet til sjø og et ufravikelig fokus på bærekraft og miljø. 

 

Marin Eiendomsutvikling AS (lenke til våre eiendommer) står for den daglige driften og utviklingen av nærings- og kontoreiendommene på det gamle verftsområdet. Dette selskapet står sammen med Fredensborg Bolig bak utviklingen av Verftsbyen . Verftsbyen utvikles på det gamle verftsområdet og tilfører Bergen sentrum sårt tiltrengte boliger, næring og kultur. Marin Innovation Cluster (Lenke til MIC), er Marins satsing på havet. På Eide i Øygarden eier vi et 700 mål stort landområde med umiddelbar nærhet til sjø. Her legger vi til rette for nye næringer som tar bergensregionen i en grønnere og mer sirkulær retning.

Om oss

bottom of page